WarpSNES

Rafał: Super Nintendo Entertainment System to niegdyś najpotężniejsza konsola, którą dało się z rozsądną prędkością emulować na Amidze. Dziś, w czasach szybkich emulatorów Sony Playstation, czy Game Boy Advance, emulacja SNESa nie budzi już takich emocji. W czasach świetności Amig z kartami PPC rozwojem WarpSNESa zajmował się Steffen Haeuser. Aktualnie do Steffena, który z racji pracy w Hyperionie ma dużo innych obowiązków, dołączył Per Johansson. Efektem pracy tego duetu jest natywnie działający WarpSNES 1.42. Numer wersji może być nieco mylący, gdyż jak pamiętamy ostatnia wersja dla WOSa nosiła numer 7.0. Wyjaśnienie zagadki jest bardzo proste - autorzy uznali, że ich emulator będzie miał taki sam numer wersji jak aktualna wersja SNES9x, na którym WarpSnes bazuje.

Sam emulator zawiera bardzo proste GUI, w którym możemy wybrać ROM, ustawić dźwięk (mono, stereo lub cisza), a także sposób wyświetlania grafiki (w oknie, w oknie x2, w oknie x2 scanline, oraz na pełnym ekranie normalnej lub dwukrotnie powiększonej wielkości). Jeśli ktoś chciałby używać emulowanego SNESa z bardziej wymyślnymi parametrami musi odpalić WarpSNESa w wersji bez GUI, która również znajduje się w archiwum. Prędkość emulacji prezentuje się bardzo dobrze, gdy gramy na ekranie lub w oknie o rozmiarach odpowiadających rozdziałce w jakiej pracuje oryginalny SNES, a także przy dwukrotnie zwiększonej rozdzielczości ekranu.

To chyba jedyna wada WarpSnesa, innych minusów nie stwierdziłem. Emulator naprawdę spisuje się bez zarzutu zarówno pod względem dokładności emulacji jak i stabilności działania. Słowem jeśli masz ochotę zobaczyć jak dobre mogą być gry z najlepszej 16-bitowej konsoli jaką udało się stworzyć geniuszom z Nintendo, koniecznie odpal WarpSNESa.

Szymon: Ja ze swej strony dodam, że w najnowszej wersji GUI można samemu zdefiniować obłożenie klawiszy dla emulatora. Niestety WarpSNES chwilowo nie obsługuje joypadów - pewnie po ukazaniu się pełnej wersji AmigaOS 4 (zawierającej skończony AmigaInput) sytuacja ta ulegnie zmianie. Emulator potrafi skorzystać z biblioteki xadmaster.library, dzięki czemu ROMy mogą być spakowane. I jeszcze uwaga - aby cieszyć się rozgrywką na pełnym ekranie należy zdefiniować sobie odpowiedni tryb, ja polecam Fullscreen 2x, czyli 512x448.

A oto ciekawe SNES-owe gry, na które natrafiłem:

congo's caper
Congo's Caper - platformówka z bardzo ładną grafiką

demon's crest
Demon's Crest - gra zręcznościowa ze znakomitą, upiorną oprawą

donkey kong country
Donkey Kong Country - jedna z najlepszych gier platformowych

final fight 3
Final Fight 3 - uliczna bijatyka (3 części), niezła grywalność

joe&mac 2
Joe&Mac 2 - platformówka (2 części) w stylu amigowego Prehistoryka

legend
Legend - średniowieczna bijatyka w ładnej oprawie

pitfall
Pitfall - znakomita gra platformowa

ren&stimpy
Ren&Stimpy - szalona gra platformowa

road runner's
Road Runner's - kojot i struś w akcji

sanrio smash ball
Sanrio Smash Ball - gra zręcznościowa

super mario kart
Super Mario Kart - wyścigi Mario

super mario world
Super Mario World - najlepsza platformówka wszechczasów?

the ignition factor
The Ignition Factor - zostań strażakiem!

tiny toon adventures
Tiny Toon Adventures - platformówka z bohaterami z popularnej kreskówki

Na SNESa dostępne są doskonale znane nam wszystkim amigowe hity (np. Cannon Fodder, Desert Strike, Sensible Soccer, Soldiers - u nas "Chaos Engine"), w gorszym nieco wykonaniu oraz gry, o których amigowcy mogli swego czasu tylko pomarzyć - Mortal Kombat 3, NBA JAM, NHL'94.

Znalazłem także produkcję scenową "Taurus":

Na zakończenie wskazówka - stan gry można zapisać w dowolnej chwili:

Aktualizacja (13.11.2006)

Rafał: Jest już dostępna wersja 1.43 z obsługą AmigaInput, można więc teraz jeszcze bardziej poczuć SNESowy feeling, grając za pomocą padów. W sposób istotny poprawiono zapis i odczyt stanu gry. Podobnie jak w poprzedniej wersji możemy zapisać i załadować stan gry w dowolnym momencie, jednak w WarpSNES 1.43 po każdym zapisie widoczny jest miniaturowy zrzut ekranu dostępny z poziomu GUI, który obrazuje miejsce w którym dokonaliśmy "sejwu" - nie było to dotąd dostępne w żadnym emulatorze na Amigę, ułatwia oczywiście orientację, ale także rozszerza możliwości odczytu stanu gry. Możemy więc załadować stan już nie tylko w momencie rozgrywki z poziomu klawiatury, ale także wybrać odpowiedni slot myszą, przed jej rozpoczęciem. Warto też napisać o integracji interfejsu graficznego z programem. GUI WarpSNESa nie jest tylko zewnętrzną odpalaczką programu jak to ma miejsce choćby w przypadku xMAME czy FPSE, gdzie przy zmianie gier praktycznie wyłącza i od nowa wczytuje cały emulator. Amigowy emulator SNESa odpala się tylko raz, co z pewnością należy uznać za plus. Podsumowując - na obecną chwilę jest to chyba najbardziej dopracowany i najwygodniejszy emulator spośród wszystkich dostępnych dla systemu AmigaOS 4. Gorąco polecam!

Rafał Chyła, Szymon Tomzik